Tio mot en - en ojämn kamp för sanningen om M/S Estonias förlisning
Vid fredagens möte besökte oss Anders Ulfvarson, professor emeritus i skeppsbyggnad vid Chalmers, för att ge oss sina synpunkter på en ojämn kamp för sanningen om M/S Estonias förlisning. Förhoppningen är att den kritik som riktats mot Henrik Evertsson dokumentär om sina dykningar till fartyget och för vilken han fått stora journalistpriset, kan få ett slut på de konspirationsteorier som cirkulerar.
Tjugosex år efter olyckan som förorsakade 852 människors död söker han sanningen efter en ofullständig utredning. Brister och oegentligheter i protokollet dagen innan Estonia lämnade Tallin visar att fartyget var sjöodugligt enligt Ulfvarson. Felaktig lastning som ger 1 grads slagsida, hög hastighet, stampning och överstigande vågor gör att fartyget förlorar stabilitet och får ytterligare slagsida som skapar starkt tryck mot visiret som kan lossna. Skadan på fartygets styrbordssida, 4 meter högt och 2.2 meter brett, med vittnesmål från flyende passagerare som flytt från sina hytter när vatten strömmar in, anser Ulfvarson visar att avfallet av visiret och skadan har en nära tidsanknytning. Sambandet med skadan och inströmmande vatten är så stark att man kan utesluta stenbumlingar på botten..Hur själva hålet uppkommit vill han däremot inte spekulera i.
Estland, Finland och Sverige kommer att utföra robotdykningar samt höra överlevande från katastrofen om deras upplevelser för att komma närmare sanningen.